Mindfulness, zelfcompassie en ACT voor meer rust, focus, acceptatie, mildheid en weten wat je écht wilt.

Het valt niet altijd mee om mens te zijn. De wereld lijkt steeds hectischer te worden. Relaties, werk, gezondheid en vrije tijd staan vaak onder druk. En hoe te kiezen in een wereld waar alles mogelijk lijkt?


Dit waren in ieder geval mijn thema’s toen ik besloot naast mijn werk als accountant me via opleidingen te verdiepen op zoek naar meer geluk.
Het begon met veel yoga opleidingen, van heel fysiek tot heel ontspannend. Verbaasd merkte ik op dat het me van mijn hoofd naar mijn lichaam bracht. Maar dat was slechts het begin.


Mindfulness gaf me naast focus, meer inzicht en rust. Ik leerde te kiezen tussen dingen doen op de automatische piloot óf met meer aandacht. Door te zien dat ik niet mijn gedachten ben, hoefde ik er ook niet voortdurend naar te luisteren. Er kwamen gedurende de dag meer pauzemomenten tussen al het doen waardoor ik beter kan kiezen wat ik écht belangrijk vind.


Dit proces kon ik verder verdiepen door zelfcompassie. Beter mijn grenzen voelen en aangeven, minder streng zijn voor mezelf en beter leren voelen, verdiepten verder mijn mindfulness beoefening.


Het cadeau van ACT (acceptance and commitment therapy) was dat ik, door te durven dromen, in contact kwam met wat ik écht wil in het leven. Ik leerde stappen te zetten naar dat wat me blij maakt, wetende dat nieuw gedrag vaak niet zo prettig voelt. Gewoon doen, is het motto van ACT.

Als trainer geef ik je handvatten voor duurzaam geluk

Wat ik doe is geen trucje, geen quick fix, maar een levenshouding waar je ook op lange termijn iets aan hebt . Of je nu af wilt van stress, sombere gevoelens, piekeren, angstklachten of een burn-out, in mijn training en coaching leer ik je beter om te gaan met moeilijkheden in het leven. Je krijgt een ruimer perspectief, zodat je ook beter met de andere (toekomstige) hobbels kunt omgaan. Het leven brengt immers steeds nieuwe uitdagingen, en dat is prima, dat is onze groei als mens. Hoe fijn is het iets te leren waar je levenslang iets aan zult hebben?!


En zo ervaar ik ook zelf mijn mens-zijn en trainerschap. Het is nooit af. Jarenlang volgde ik de ene opleiding na de andere, of liever nog verschillende tegelijkertijd, tot het me ineens daagde dat ik de tijd moest nemen om het geleerde te integreren en in de praktijk te brengen.

Niet zweverig, maar praktisch en laagdrempelige investering

Een hoofd op benen, dat was ik. Nog steeds houd ik erg van intellectuele uitdaging en studeren. Wellicht zorgt dit ervoor dat mijn aanpak niet zweverig is. Geen wollig taalgebruik, maar net erg praktisch. Bewust aanwezig zijn vraagt focus en ook oefening. Is het niet eerder zweverig om continue in je hoofd te zijn?


Ik ben opgeleid als mindfulness trainer categorie 1, dat is het hoogste niveau. Veel zorgverzekeraars vergoeden dan, deels of volledig, de mindfulness training (bij aanvullende verzekering). En omdat ik het liefst veel trainingen geef en vind dat eigenlijk iedereen een keer mindfulness moet gedaan hebben, is het tarief laag gehouden en krijg je korting als je niet aanvullend verzekerd bent.


Ik geef het hele jaar door trainingen, zowel voor groepen als individueel, in mijn praktijk in de prachtige natuur van Zeeland, online of aan huis en op de werkvloer. Ondertussen heb ik genoeg kilometers op de teller om mezelf een ervaren trainer te noemen. Tegelijkertijd leer ik elke keer weer iets nieuws, ik blijf in ontwikkeling.